top of page

האנטישמיות חוגגת

מאמר מתוך: עלון הקודש 10


נס חנוכה


נס חנוכה שכלול בו נצחון המלחמה ומציאת פך השמן, מסמן את שנאת ישראל הצרופה שהיתה במשך כל הדורות. אנטיוכוס הרשע הנקרא אפיפנוס נעשה מלך יון בשנת ג' אלפים תר"י, ובשנה השישית למלכותו עלה על ירושלים והחריב את בית המקדש, והעמיד צלם בהיכל, וביטל שבת ומועד ומילה. (סדר הדורות חלק א שנת ג' אלפים תרי עמוד רכח). מה אכפת לו למלך רשע ועריץ זה שישמרו עם ישראל מילה חודש ושבת??? מה בוער לו להחריב את בית המקדש? שנאה בלתי מוסברת זו לא מתבטאת בשנאת הגוף וביישות ששמה ישראל, אלא שנאת הרע לטוב, החושך לאור, הטומאה לטהרה. שנאה זו לא מובנת, ולא מוסברת...


פעמים והאנטישמים שונאים את היהודים כשאינם יודעים אפילו מה זה. מעת היותנו לעם בעומדנו על הר סיני, יחד עם לוחות הברית ירדה ונכרכה שנאת אומות העולם עלינו. וכמבואר בגמרא (שבת דף פט עמוד א) למה נקרא שמו הר סיני - הר שירדה שנאה לאמות העולם עליו.

מרלו שייקספיר והיהודים


המחזה המפורסם "היהודי ממלטה" (The Jew of Malta) שנכתב בשנת 1590 על ידי המחזאי הבריטי כריסטופר מרלו, מעיד על העובדה שלא צריך להכיר יהודי בשביל לשנוא אותו. המחזה מציג את היהודי כדֵמוׄן [שטן] שכל מטרתו להזיק ולהרע. המחזה של מרלו נחשב ליצירה אנטישמית. המחזה נכתב בתקופה של קושי כלכלי באנגליה שגרם, בין השאר, לטינה כנגד קהילות של זרים שחיו באנגליה למרות שיהודים לא חיו באנגליה באותה תקופה.


המחזה של מרלו השפיע על ויליאם שייקספיר וניתן לחוש בהשפעה זו במחזה "הסוחר מוונציה" שכתב שייקספיר בעקבותיו בשנת 1597. המחזה נגוע באנטישמיות של התקופה, ובמיוחד דמותו של שיילוק היהודי - שהיא דמות של אדם צמא דם, אשר לא רק שהוא שואף להתעשר על חשבון הנוצרים, אלא גם להשמידם בפועל. המחזה נסוב סביב התחייבותו של נוצרי בשם אנטוניו לערוב לחובו לשיילוק בליטרת בשר מגופו, וסביב דרישתו של שיילוק לגבות את ליטרת הבשר בפועל ממש.


שייקספיר עצמו פעל בתקופה שבה היהודים לא חיו בבריטניה זה מאות בשנים – המלך אדוארד הראשון גירש את היהודים מהאי בשנת 1290, לאחר היסטוריה קצרה ועקובה מדם של הנוכחות היהודית באי בימי הביניים שכללה עלילות דם ופרעות. אוליבר קרומוול השיב את היהודים אל האי, עשרות שנים לאחר מותו של שייקספיר – יש להניח כי שייקספיר לא ראה יהודי מימיו. עם זאת, לא הפריע לו הדבר לשנוא ולהמחיז מחזה שלם על דמות מעוותת של יהודי צמא דם.


פשר השנאה


מה פשר השנאה הזו ולמה היא מועילה? שאלה פשוטה זו צריכה להישאל על ידי כל אחד שמכיר את ההיסטוריה של עמינו.


אפשר אפילו להסתפק בהיסטוריה של השנים האחרונות מעת שהוקם הגוף הבינלאומי של האומות המאוחדות שלפי הצהרת הארגון הוא אחראי להגן על זכויות האדם ולקדם אותם. ואותו ארגון זכויות האדם אחד הנושאים העיקריים בהם מתמקדת המועצה היא ביקורת על ישראל, בשמונה שנים הראשונות של הארגון (2006-2014) הוציאה הוועדה 50 הודעות גינוי לישראל, שהן כמחצית הודעות גינוי לכל מדינות העולם יחדיו. במהלך השנים הספיקה הוועדה לגנות את ישראל 9 פעמים על הפרות זכויות אדם מתוכן 8 פעמים בשנה אחת, בעוד שאף דיקטטורה בעולם לא גונתה יותר מפעם בשנה. מאין נובעת השנאה התהומית הזו כבר למדנו, אך מה תועלתה?


הכתוב אומר "וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן ־ הָֽעַמִּים לִהְיוֹת לִֽי" (ויקרא כ, כו).


הקב"ה חפץ להבדיל אותנו מן העמים, ההיפך מהמחשבה והשאיפה המצערת של חלק מעם ישראל האומרים – ככל הגויים בית ישראל.


והנביא אומר בשם האלוקים: "וְהָֽעֹלָה֙ עַל־ר֣וּחֲכֶ֔ם הָי֖וֹ לֹ֣א תִֽהְיֶ֑ה אֲשֶׁ֣ר׀ אַתֶּ֣ם אֹמְרִ֗ים נִֽהְיֶ֤ה כַגּוֹיִם֙ כְּמִשְׁפְּח֣וֹת הָאֲרָצ֔וֹת לְשָׁרֵ֖ת עֵ֥ץ וָאָֽבֶן. חַי ־ אָ֕נִי נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֣י ה֑' אִם־לֹ֠א בְּיָ֨ד חֲזָקָ֜ה וּבִזְר֧וֹעַ נְטוּיָ֛ה וּבְחֵמָ֥ה שְׁפוּכָ֖ה אֶמְל֥וֹךְ עֲלֵיכֶֽם. וְהוֹצֵאתִ֤י אֶתְכֶם֙ מִן ־ הָ֣עַמִּ֔ים וְקִבַּצְתִּ֣י אֶתְכֶ֔ם מִן־הָ֣אֲרָצ֔וֹת אֲשֶׁ֥ר נְפוֹצֹתֶ֖ם בָּ֑ם בְּיָ֤ד חֲזָקָה֙ וּבִזְר֣וֹעַ נְטוּיָ֔ה וּבְחֵמָ֖ה שְׁפוּכָֽה" (יחזקאל פרק כ, לב – לד).


כאן מבטיח הנביא בשם ה' שאם יהודי לא יעשה קידוש – ויקדש את עצמו בהבדלותו מאומות העולם וחוקותם. יבא הגוי ויעשה הבדלה – ויוציא את היהודי מתוכו.


כידוע, חוקי הגזע הגרמניים כללו בתוכם את החוק להגנת הדם הגרמני והכבוד הגרמני – וב15 בספטמבר 1935 התקבל החוק שבו נאסרו נישואים בין יהודים ובין נתיני המדינה בעלי דם גרמני, או בעלי דם קרוב לו.


היטלר ידע, שצריך להתגונן מפני היהודי שלא יתערב עם אומות העולם, וגילה זאת בספרו מיין קאמפ בסוף הפרק השני שם מופיעה הצהרת האמונה של היטלר (עמ' 679) כתב: "מאמין אני היום, שאני פועל ברוחו של בורא עולם הכול יכול. בכך שאני מתגונן מפני היהודי, אני נאבק למען פועל ידו של אדון עולם".


נמצא ששנאת ישראל המצויה, תפקידה להיות גורם להרחיק את עם ישראל שלא ירצו להדמות לגויים ולהתקרב ולהתנהג כמוהם.


תועלת נוספת המשמשת שנאת ישראל זו, היא העונש שמעניש הקב"ה את עם ישראל על ידם. וכמאמר הנביא: "ה֥וֹי אַשּׁ֖וּר שֵׁ֣בֶט אַפִּ֑י וּמַטֶּה ־ ה֥וּא בְיָדָ֖ם זַעְמִֽי" (ישעיה י, ה), שבורא העולם משתמש באומות העולם כשבט ומקל להלקות את ישראל ולהענישם. עונש זה חוץ מהרמז העבה שעם ישראל לא עושים רצונו של מקום, יש בו הוראה ישירה - כמו מי רציתם להיות, וכמי רציתם להידמות? כמו אותם הרוצחים שעכשיו טובחים בכם ללא רחם.

31 views0 comments

Recent Posts

See All
Red Blue Modern Breaking News Youtube Thumbnail (1280 × 600 px) (1280 × 300 px) (1280 × 60
SVG1.png

LATEST

NEWS

Be'Ezrat

HaShem

Breaking News Blog(1).png

LATEST NEWS & UPDATES
@BEEZRAT HASHEM

Breaking News Blog.png
bottom of page